تدریس ریاضی آنلاین

پرسش و پاسخ و تدریس ریاضی به صورت آنلاین و رایگان برای همه از دبیرستان تا دانشگاه

تدریس ریاضی آنلاین

پرسش و پاسخ و تدریس ریاضی به صورت آنلاین و رایگان برای همه از دبیرستان تا دانشگاه

نرم افزار آزاد و رایگان ریاضی ( اندرویدی + کامپیوتر + آنلاین )

یکی دو روز دیگه درس رو شروع خواهم کرد، در این درس گاهی لازمه که محاسباتی انجام بدید، یا نمودارهایی رسم کنید.

برنامه های زیادی مث متمتیکا، میپل، متلب و ... میتونن به شما کمک کنن، ولی متأسفانه این نرم افزارها همگی دارای کپی رایت هستن و بسیار گران قیمت ( درسته که توی ایران هزینه خیلی کمی بابتش می پردازید ولی مجبورید از نسخه کرک شده استفاده کنید) و به خاطر اینکه در این وبلاگ نمی خوام هیچ کپی رایتی رو نقض کنم، پیشنهاد می کنم که از نرم افزارهای رایگان استفاده کنیم، که هم رایگان هست و هم اینکه نیازی به کرک نداره و نصب فوق العاده آسونی داره. 


برای کامپیوتر، نرم افزار رایگان و منبع باز به نام مکسیما Maxima رو پیشنهاد می کنم، روش کار باهاش ساده ست، وقتی که لازم شد باهاش کار کنیم، کار کردن باهاش رو یواش یواش بهتون یاد میدم. جدیدترین نسخه Maxima رو میتونید از سایت خودش دانلود کنید.  جالبه که این نرم افزار رایگان و قدرتمند فقط 32 مگابایت حجم داره.


     خلاصه دستورات مکسیما         

 معرفی ده دقیقه ای مکسیما   

رسم نمودارهای مختلف با مکسیما 

مقایسه با نرم افزارهای ریاضی دیگر



این یادداشت رو دو روز پیش شروع کردم ( امروز که دارم ادامه ش رو می نویسم  دوشنبه  23 دی هست ) این دو روز دنبال برنامه ریاضی مناسبی واسه گوشی اندرویدی می گشتم، که رایگان باشه و در عین حال کارآیی خوبی داشته باشه، یکی دو تا برنامه هست مث برنامه ی graphing calculator MathPac که واسه رسم نمودارهای دو بعدی ( دکارتی، قطبی و پارامتری ) مناسب هست ولی متأسفانه رایگان نیست و حدود 10 دلار قیمت داره و خب متأسفانه ما هم نمی تونیم از گوگل پلی بخریمش.





یه برنامه رایگان و خوب هست به اسم Mathematics که حتی نمودار های سه بعدی خوبی می کشه و امکانات محاسباتی جالبی هم داره.




واقعا تعداد برنامه های ریاضی واسه گوشی اندرویدی زیاد هست و من اونایی که به نظرم مناسب بودن رو معرفی کردم.


اما به هر حال توی گوشی محدودیت هایی داریم، به خاطر همین میشه گزینه سومی رو در نظر گرفت که هم از گوشی و هم از کامپیوتر قابل دسترسی هست و نیازی به نصب هم نداره و جالب اینکه به این روش حتی میشه از Mathematica هم استفاده رایگان و قانونی کرد. این روش دسترسی آنلاین به سایت های ریاضی هست. که در زیر چندتا که جالب بودن رو معرفی می کنم :


ولفرام آلفا  ( که نسخه اینترنتی بهترین نرم افزار ریاضی موجود یعنی Mathematica هست )

در سایت ولفرام آلفا شما امکانات نرم افزار قدرتمند و فوق العاده متمتیکا رو به صورت رایگان در اختیار دارید. هر نوع محاسبه و هر نوع رسم نموداری می تونید انجام بدید، فقط کافیه یه کمی انگلیسی بلد باشید ( مثلا دستور ساده (plot sin(x نمودار سینوس رو میکشه ) یا با متمتیکا کار کرده باشید. البته دستورات متمتیکا خیلی ساده هستن و بسیار شبیه دستورات مکسیما و توی سایت مثال های فراوانی میتونید پیدا کنید.



مکسیما آنلاین

که همون طور که از اسمش پیداست، نسخه آنلاین نرم افزار مکسیما هست که از تمامی امکانات مکسیما میتونید توش استفاده کنید. البته خب باید کمی با دستورات مکسیما یا متمتیکا ( دستورات مکسیما بسیار شبیه متمتیکا هست ) آشنا باشید یا از مثال های آماده ای که وجود داره استفاده کنید.



Mathematical Assistant   ( دستیار آنلاین ریاضی )

این سایت مثل یک معلم ریاضی هست که میتونه مسأله های حساب دیفرانسیل رو واستون قدم به قدم حل کنه. اگه ازش فقط واسه راهنمایی و رفع اشکال استفاده کنید، کمک خیلی خوبی میتونه واسه شما باشه. ولی خب بازم باید انگلیسی تون خوب باشه و به اینترنت دسترسی داشته باشید. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.