تدریس ریاضی آنلاین

پرسش و پاسخ و تدریس ریاضی به صورت آنلاین و رایگان برای همه از دبیرستان تا دانشگاه

تدریس ریاضی آنلاین

پرسش و پاسخ و تدریس ریاضی به صورت آنلاین و رایگان برای همه از دبیرستان تا دانشگاه

فایل svg خیلی خوبه !!

خب دیروز به کشف مهمی رسیدم که میتونه توی این وبلاگ خیلی کمکم کنه، اینکه میشه فایل pdf رو به svg تبدیل کرد.


svg یکی از فرمت های معروف تصویرهای برداری هست که چون توسط مرورگرها پشتیبانی میشه، بنابراین کیفیت نمایش عالی داره. و میتونم سریعتر کار آماده سازی درسها رو انجام بدم، چون دیگه مجبور به تایپ فرمول ها نیستم، فقط بخشهای انگلیسی رو ترجمه می کنم و اینجا منتشر می کنم، اینم یه نمونه واسه آزمایش اینکه ببینم چطوری میشه : )


متأسفانه، پیکوفایل svg رو با لینک مستقیم نشون نمیده، ولی خب یه جای دیگه پیدا کردم که آپلودش کنم




...

دارم ترجمه های مربوط به فصل اول « ریاضیات دبیرستانی » رو انجام می دم، تا یکی دو روز دیگه جلسه 1 شروع میشه

جلسه صفر : انتخاب کتاب !!

خب بالاخره شروع کردم ! امروز جلسه صفر هست. در واقع میخواستم جلسه یک باشه ولی در مورد انتخاب کتاب به یه دوراهی رسیدم و تصمیم گرفتم هر دو تا راه رو برم یعنی از هر دو کتاب درس بدم، البته دو تا کتاب نیست، دو نویسنده مختلف هستن :

1 -  پاول داوکینز  : کتاب های : حسابان 0، حسابان 1 ، حسابان 2 ، حسابان 3  و  معادلات دیفرانسیل

2 - جی اچ هاینباکل : کتاب های حساب دیفرانسیل و انتگرال  1 و 2

پاول داوکینز از دبیرستان شروع می کنه و نسبتا کتابش ساده تر هست و پر از مثال های حل شده ست. حسابان صفر در واقع مرور ریاضیات دبیرستانی هست. که من این کلاس رو اسمش رو می گذارم « ریاضی دبیرستانی ».
کتاب هاینباکل سطحش بالاتر هست و واسه مهندسا و بچه های علوم پایه و حتی واسه بچه های ریاضی میتونه مفید باشه.
یه کتاب هم از مایکل کورال واسه حسابگان برداری هست که خب وقتی رسیدیم به حسابگان 3 از اون هم استفاده می کنیم.

پس اسم جلسات ما ( مثلا واسه جلسه سوم ) اینطوری خواهد بود :

جلسه سوم : ریاضی دبیرستانی : کتاب پاول داوکینز

جلسه سوم : حسابگان برداری : کتاب مایکل کورال

جلسه سوم : حساب دیفرانسیل و انتگرال : کتاب هاینباکل


پیشنهاد :
پیشنهاد من اینه که اونایی که پایه شون ضعیف هست و حس می کنن که توی ریاضی دبیرستانی هنوز مشکل دارن، با کتاب های پاول داوکینز شروع کنن و اونایی که دانشگاهی هستن و درس ریاضی عمومی دارن و میخوان زودتر به درس های پیشرفته تر مث معادلات دیفرانسیل و ... برسن، با کتابهای هاینباکل و کورال همراه بشن. البته این کتابا ترجمه نشدن تا جایی که من اطلاع دارم و من هر جلسه به مقداری که واسه اون جلسه کافی باشه ترجمه می کنم و مث نون تازه و داغ در اختیار شما می گذارم  

اگرم کسی زبان انگلیسیش خوب هست، خبر بده که اصل کتاب رو واسه دانلود بگذارم که دیگه نیازی به مراجعه به اینجا نداشته باشه.

بالاخره وقت آزاد پیدا کردم

خب دیروز کارام تموم شد، امروز میخواستم شروع کنم، ولی سردرد شدیدی داشتم، امشب یه مقداری از مطالب رو واسه جلسه اول ترجمه می کنم ایشالا فردا شروع می کنیم.

من یه ذره براونی هستم !


تو زندگی من یه چیز هست که بهم انگیزه موندن و تلاش کردن میده ! گاهی فراموشش می کنم، گاهی که فراموشش می کنم خسته میشم، دلزده و افسرده و پژمرده میشم، ولی وقتی دوباره یادش می افتم انگار دوباره جون می گیرم.

من یه تفاوت عجیب با همه آدمای دور و برم دارم ! اینکه عاشق یاد گرفتن هستم. عاشق فکر کردن و تجسم کردن هستم. عاشق خوندن چیزهای جدید و عاشق سر درآوردن از چیزهای پیچیده ام. کارهای سخت ذهنی رو دوست دارم. از نظر جسمی معمولی ام ولی از نظر ذهنی خستگی سرم نمیشه. 

چیزی که منو زنده نگه می داره، مث آتیشی تو وجودم شعله می کشه، شوق من به دانستن هست، امیدم به اینکه بالاخره یه روزی یه ریاضیدان خواهم شد. هر چقدر هم زندگی جلوی پای من سنگ بندازه، هر چقدر با مشکلات جور و واجور نگذاره که مسیر صاف و مستقیم رو برم، من با حرکتی نامنظم و براونی خودم رو به هدفم خواهم رسوند.

آره مسیر زندگی من یه مسیر براونی هست. اما همگراست ! می دونم که همگراست. و همین به من انگیزه میده.

همین که از ریاضی خوندن لذت می برم، کم چیزی نیست، شاید خیلی ها استعدادشون از من بیشتر باشه، شاید خیلی ها امکاناتشون از من بیشتر باشه، شاید ... ولی هیشکی حس من رو به ریاضی نداره.مث حس یه نقاش به رنگ ها، مث حس یه شاعر به کلمات ، مث حس یه آهنگساز به نت ها . . .

مسیری طولانی در پیش دارم، ولی سفری هیجان انگیز و زیبا خواهد بود. بالاخره یه روزی به هدفم می رسم. به خاطر همین هست که زنده خواهم ماند، و تلاش خواهم کرد. من هنوز هم جوان و خلاق هستم، ذهن من هنوزم شفاف و تیزه. خودم راه و روش رسیدن به مقصد رو می دونم. تمام چیزهای دیگه زندگی من باید در حاشیه باشن، متن زندگی من پر از فرمول های ریاضی خواهد بود ! 


استاد بد قول :(

سلام، میدونم خیلی بد قول شدم، اما امیدوارم کسانی که میان اینجا، منو ببخشن و شرایط منو درک کنن. من برای گذران زندگیم مجبورم که کار کنم و کار من بیشتر ترجمه و تایپ هست ولی تدریس رو خیلی بیشتر دوست دارم، اما پیدا کردن شاگرد مشکل هست و چون شاگرد کم پیدا میشه بیشتر وقتم به ترجمه و تایپ می گذره. این کارها هم فصلی هستن و اواخر ترم های دانشگاهی سرم خیلی شلوغ میشه و کمتر می تونم به علاقه اصلی خودم یعنی ریاضیات بپردازم.

اینها رو گفتم که مطمئن باشید که این وبلاگ ادامه خواهد یافت، چون مخاطب اصلی این وبلاگ خودم هستم، هدف اولیه این وبلاگ یادآوری و بیان دوباره و ساده تر و بهتر تمام چیزهایی هست که توی تمام این سالها از ریاضیات یاد گرفتم. میخوام از دبیرستان شروع کنم و بعد برم سراغ ریاضی 1 و ریاضی 2 و بعدش معادلات دیفرانسیل و بعد از اون مباحث پیشرفته تر رو ارائه کنم. البته گاه گداری مطالب مفید آموزشی دیگه ای هم خواهم نوشت، مث همین پست « روش های شگفت انگیز یادگیری مثلثات » که اونم سر فرصت کامل خواهم کرد و دوباره به طور کامل منتشر خواهم کرد.

اینجا روزی سه چهار بازدید کننده داره، ولی خب به زودی با کم شدن کارهام و وقت بیشتری که خواهم داشت، پست های آموزشی بیشتری خواهم نوشت. نظراتتون رو بیان کنید. بگید که چه مطالبی رو بیشتر نیاز دارید. و اگه پیشنهادی دارید مطرح کنید. منتظرم